woensdag 8 november 2017

Insiders, zo kom je nog eens ergens

Boeken-Stop

Per jaar geef ik een fortuin uit aan boeken. De stapel naast mijn bed is inmiddels ver voorbij de maximale twintig kilo die mijn plank volgens de Ikea kan dragen. Menig avond kijk ik met gezond wantrouwen naar de toenemende helling van het gevaarte. Redt hij het nog? Stokstijf lig ik onder mijn dekbed, bang om per ongeluk in mijn slaap om te draaien en de plank het laatste zetje mee te geven en bedolven te worden onder het immense gewicht van mijn nog te lezen boekenverzameling. Aangezien een gewaarschuwd mens voor twee telt – ik moet direct denken aan die grap van de oude brug waar een bordje op hangt dat er maar een persoon tegelijk op mag lopen. De man steekt over en de brug stort in. Tja, een gewaarschuwd man... – heb ik besloten om voorlopig geen boeken meer te kopen. Dat is overigens ook een fijne adempauze voor mijn portemonnee.

Ontwenningsverschijnselen

Direct de eerste dag al krijg ik ontwenningsverschijnselen. Ik loop door Delft langs Boekhandel Huyser en de etalage lokt. Nu kan ik geen boekhandel in zonder er weer met een boek uit te komen, dus had ik mij voorgenomen om voorlopig niet meer naar binnen te gaan. Maar wat doe je als je zo’n mooie stapel nieuwe boeken uitgestald ziet? Kolja van Arthur Japin, Schildpadden tot in het oneindige van John Green en natuurlijk
Sleeping Beauties van mijn favoriete auteur Stephen King en zijn zoon Owen King. Alleen even kijken zeg ik tegen manlief. Ja ja, dat kent hij van mij. Na het overlijden van onze kat zes jaar geleden ging ik ook alleen maar even kijken in het asiel. Onze SuperSize Sam is sindsdien de gelukkige huiseigenaar van onze mooie hofjeswoning. Enfin, met een mooi notitieboek onder mijn arm en een serie foto’s van boeken voor mijn wenslijst weet ik mij uit de winkel los te rukken. Geen nieuw boek. Een enorme overwinning, maar het jeukt wel.

Uitvluchten verzinnen

Van mezelf mag ik een nieuw boek kopen, zodra er een boek van mijn plank af is. Het liefst twee eraf en een erbij. Overigens was het mijn bedoeling om überhaupt mijn te-lezen-stapel in te ruilen voor digitale versies. Die vangen minder stof en met mijn chronische aandoening scheelt dat weer met opruimen en schoonmaken.
Dat overstappen op E-books daar ben ik inmiddels al een jaar of tien mee bezig. De hoop dat het ooit gaat lukken heb ik inmiddels laten varen. In plaats daarvan heb ik nu de regel bedacht dat ik een boek koop en lees. Als ik hem daarna goed genoeg vind, dan koop ik hem voor mijn E-reader en geef ik het fysieke exemplaar weg via mijn Facebookpagina onder de noemer Boekenloterij. Met andere woorden, een uitvlucht om alsnog boeken te mogen kopen. Dat mijn plank topzwaar is ben ik gemakshalve even vergeten. De financiële kant van het blijven shoppen heeft me wel aan het denken gezet. Niet genoeg om helemaal van mijn verslaving af te komen, maar genoeg om niet direct met tassenvol de winkel uit te lopen. Hoe ik mijn plank toch goed gevuld hou? Daar biedt Facebook dé oplossing voor.

Facebook to the rescue

Op Facebook vind je een bijna onuitputtelijke voorraad aan auteurs en uitgevers. Allemaal willen ze graag aandacht voor hun boeken. Van updates hoe het met het schrijven verloopt tot data waarop de boeken eindelijk in de winkel liggen. Recensies vliegen om je oren, zoals ook eerste hoofdstukken die alvast online te lezen zijn, waarna je het boek alsnog bestelt omdat je wilt weten hoe het afloopt
Dagelijks komen er ook wedstrijden en oproepen tot proeflezen voorbij. In ruil voor een recensie en/of mond-tot-mondreclame worden de boeken verloot. Vaak ook exemplaren die pas over een aantal weken uitkomen. Je hebt dan direct een speciaal exemplaar te pakken en je behoort meteen tot een exclusieve groep insiders. Vooral bij de wat kleinere, minder bekende, uitgevers maak je goede kans. Heb je helemaal geluk dan wordt je uitgenodigd voor een boekpresentatie en kun je je nieuwe aanwinst meteen laten signeren door de auteur zelf.

Zo kom je nog eens ergens

Zo mag ik mij inmiddels over de afgelopen drie maanden een stuk of 6 boeken en twee museumkaarten rijker noemen én was ik te gast bij de voorpremière van Echt Herman Koch op het Nederlands Film Festival. Dat was een bijzondere ervaring. De rode loper delen met een keur aan BN’ers, ontvangst met champagne en een after-party met hapjes en drankjes. Zo kom je nog eens ergens.
Komende week kun je me vinden bij de boekpresentatie van Jenna Blum, waar zij komt vertellen over haar nieuwe roman De verloren familie.
In december mag ik, samen met vier andere gelukkige dames, lunchen met Tamara Geraeds ter ere van de tweede druk van haar thriller Echo.  Eten, spannende boeken, onder gelijkgestemden vertoeven en de auteur het hemd van het lijf vragen. Viermaal winst dus.
Waar maak je een boekenliefhebber meer blij mee dan met een nieuw boek? En voor alle aspirant schrijvers: een meet en greet is dé uitgelegen kans om je netwerk uit te breiden, gevestigde auteurs uit te vragen en tips en tools te ontvangen.
Voorlopig zit mijn agenda goed vol, maar zodra ik de laatste twee recensies af heb duik ik weer vol op social media op zoek naar nieuwe boeken en meet and greets.
Zie ik jullie daar?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijven is een hele Showbusiness

There’s no business like show business Wat zou het heerlijk zijn om alleen maar met schrijven bezig te zijn. Om gewoon aan mijn bureau ...