donderdag 4 januari 2018

Vind je Golden Nugget en maak er een Bubbelend jaar van

Bubbelend 2018

Allereerst wens ik jullie een bubbelend 2018, waarin al jullie dromen mogen uitkomen. 
Inmiddels zijn we vier dagen onderweg in het nieuwe jaar. Voor sommigen zijn de goede voornemens alweer verbroken, waar anderen nog volharden. Welke het voor jou is? Laat het je niet ontmoedigen: if you fail, try and try again. 
Mijn schrijfdroom krijgt ook steeds meer vorm. Ook dit jaar mag ik doorgaan met recenseren voor Books and Bubbles en 3 januari is mijn derde recensie gepost. Je leest hem hier.

Golden nugget
Tijdens kerst en oud en nieuw heb ik de deuren op slot gegooid en de telefoons uitgezet. Tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar en om nieuwe plannen te smeden. Op het werk is het heel gebruikelijk om doelen te stellen, maar in privé deed ik dat, tot een paar jaar geleden, nog helemaal niet. Eigenlijk is dat raar, want waarom zou je alleen op je werk naar een doel toe werken? Dus ook in mijn niet werkzame leven stel ik nu doelen en de afgelopen reflectie-periode heb ik eindelijk mijn golden nugget gevonden. 

Finetunen
Waar ik eerst wat focuspunten had opgeschreven heb ik nu een helder beeld van waar ik naar toe wil. Het opschrijven van focuspunten werkt als een soort filter, waarbij je eerst de rommel uit de rivier filtert en uiteindelijk met het goud achterblijft. Betekent dat nu dat ik binnen twaalf maanden ineens datgene bereik wat ik wil bereiken? Nee, dat zeker niet, maar ik kom wel elke dag een stukje dichterbij en elke dag weer leer ik iets nieuws bij. Met al die nieuwe kennis en ervaring kan ik aan het einde van het jaar mijn plannen weer bijstellen en finetunen. Ben ik ooit klaar? Ik hoop het niet, want dan zou ik stilstaan en dat wordt op den duur ook zo saai.

Plan B
Voor nu ga ik verder op het pad waarop ik gestart ben. Communicatie - een leuk containerbegrip - schriftelijk, online, fysiek ik vind het allemaal boeiend. Mijn werk als assistent-relatiemanager omvat veel communicatie. Met de relatiemanager, met mijn collega’s en vooral ook met mijn relaties, elke dag weer opnieuw. Met de huidige reorganisatie wordt er verwacht dat we een plan B klaar hebben liggen. Een opmerking die je bij vele bedrijven inmiddels hoort rondzingen. “Wat is je plan B?” en tot afgelopen week was dat “De beste worden in mijn functie.” Vreemd eigenlijk dat ik met mijn passie voor schrijven en communiceren er nooit bij stil heb gestaan dat we ook een communicatieafdeling hebben. Deze week dus wel en dat besef, dat stukje goud dat ik in het stof zie glimmen, heeft me een enorme boost gegeven.

Hartstocht uitleven
Voor het eerst zie ik het helder voor me hoe ik mijn hartstocht ook in mijn huidige functie kan uitleven en een carrièreplanning maken, om op de afdeling communicatie terecht te komen. Nee, ook dat gaat niet binnen een jaar lukken, maar nu ik mijn ambitie heb gevonden kan ik concrete stappen gaan nemen in plaats van aftastende bewegingen. Ja, ik wil ook nog steeds die roman/thriller/korte verhalenbundel schrijven, alleen daar kan ik niet van leven en daarom leer ik in de tussentijd om op zakelijk vlak content te schrijven en te redigeren. Hoe leuk kan je werk worden?

Waar het hart vol van is
2018 is een jaar dat moeilijk wordt vanwege de reorganisatie, maar het wordt ook een uitdagend jaar met mooie plannen en voor het eerst met een heel duidelijk doel. Ik heb er veel zin in om de komende weken uit te zoeken welke opleidingen er zijn, wat ik nodig heb en hoe ik dit in kleine stapjes kan uitwerken. Waar het hart vol van is... In mijn blogs zal je hier vast nog meer over gaan lezen. En over bloggen gesproken, ook deze wil ik verbeteren en de komende maanden mooier maken. Ik vind het leuk als jullie deze reis met me meemaken en natuurlijk is feedback van harte welkom.

Laat wat van je horen
Uiteraard ben ik ook heel erg benieuwd naar jullie hoogtepunten van het afgelopen jaar. Wat is jouw golden nugget? Wat wil je het komende jaar in je leven uitnodigen en vooral hoe wil je dit gaan doen? Laat het weten in de reacties, ik hoor jullie graag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijven is een hele Showbusiness

There’s no business like show business Wat zou het heerlijk zijn om alleen maar met schrijven bezig te zijn. Om gewoon aan mijn bureau ...