donderdag 14 september 2017

De Browsergeschiedenis van een Thrillerschrijfster




Internet
Tijdens het schrijven kan internet een goed hulpmiddel zijn voor je schrijfonderzoek. Zeker wanneer je een beginnend Thrillerschrijfster bent en je nog niet de toegang hebt tot mortuaria, autopsies, FBI en CIA achtige instanties. Hoe graag ik eens met een Dr. G. wil meelopen, met een profiler of met een FBI-agent op zoek naar de Jeffrey Dahmers van nu. Uiteraard snap ik dat deze beroepen er in het echt heel anders uitzien dan op tv, maar toch...

Details
Terug naar het internet. Om een geloofwaardig personage neer te zetten heb je meer nodig dan “Hij sneed haar keel door en zoog haar bloed op.” De echtheid zit hem in de details. Hoe sneed hij haar keel door? Hoe smaakte het? Welk mes gebruikte hij? Daarnaast is het handig om de technieken te onderzoeken. Wat is de meest efficiënte manier om iemand een extra opening te geven? Van oor tot oor? Of toch meer verticaal insnijden, zoals wordt aangeraden bij het doorsnijden van je polsen? Dat soort details heb ik over het algemeen niet in mijn rugzak zitten. En daar heb ik dan google voor.

Strategie
Het gevaar van onlineonderzoek is dat ik me al gauw kan verliezen in de grote hoeveelheden informatie, filmpjes en fotosites. Hele avonden ben ik kwijt aan youtube, wiki-pedia en internet memes (spreek uit miems, internetgrap). Om dit te voorkomen bepaal ik voordat ik online ga wat ik precies wil weten. Zo kan ik gericht zoeken en raak ik niet zo snel verdwaald. Ik begin met een specifieke vraag zoals “Welk gif is niet traceerbaar in het bloed?” Zodra ik het antwoord heb gevonden dan zoek ik iets dieper op het gif zelf, de werking ervan en hoe je het kunt kopen of mengen. De informatie die ik gevonden heb sla ik op in een map, zodat ik het er later nog eens bij kan pakken tijdens het schrijven.

Browsergeschiedenis
Voor een romanschrijver of een chicklitschrijver ziet zo’n browsergeschiedenis er heel anders uit dan voor een detective of thrillerschrijver. Bij mij vind je dan ook geen “10 tips om een jongen te versieren” of “romantische kustplaatsjes in Italië.” Wel vind je foto’s van afgerukte ledematen, slachtoffers van de Manson-family en “de beste methoden om je van een lichaam te ontdoen.”

Seriemoordenaar of Thrillerschrijfster
Mocht er ooit een moord gepleegd worden in mijn omgeving en men acht het verstandig om mijn onlinegeschiedenis erbij te pakken? Pin me er dan alsjeblieft niet op vast. Ik ben een schrijfster en geen seriemoordenaar.


Echt waar... 😇

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijven is een hele Showbusiness

There’s no business like show business Wat zou het heerlijk zijn om alleen maar met schrijven bezig te zijn. Om gewoon aan mijn bureau ...