zondag 12 juli 2020

Schrijven is een hele Showbusiness

There’s no business like show business
Wat zou het heerlijk zijn om alleen maar met schrijven bezig te zijn. Om gewoon aan mijn bureau te gaan zitten, mijn laptop te open en typen maar. En dat er na een maand hard werken een kant-en-klaar boek uit de printer rolt, dat meteen zijn weg naar de winkel en de lezer vindt. Dat zou toch wat zijn. In werkelijkheid is het schrijven van een boek een hele show business.

De X-Factor
Uitgevers worden overspoeld met manuscripten en de slushpile komt zo’n beetje tot aan het plafond. Het ene verhaal is nog mooier dan het andere. Het is dan ook belangrijk dat Dani Knip - Mystery Vlogster daar uitspringt. Een goed verzorgd manuscript, een actueel verhaal en een frisse look and feel zijn cruciaal. Dani Knip moet de X-Factor hebben.

Fan base 
Wanneer een uitgever met een debutant in zee gaat, loopt hij een risico. Onbekend maakt onbemind en onbemind betekent minder verkochte boeken. Om dat risico in te perken is het belangrijk dat Dani een Fan base heeft. Fans die in de rij staan om de eerste editie van Dani Knip - Mystery Vlogster te bemachtigen. 

Dani Knip on tour
Als het boek dan eindelijk is uitgegeven en in de winkel ligt, dan is Dani er nog niet. Om de verkopen succesvol te maken is het belangrijk ze haar gezicht laat zien. Ze heeft dus een spetterende boekpresentatie, toffe interviews en gave optredens nodig. Aangezien de fans zich niet tot een locatie beperken gaat Dani Knip on tour. 

Full time manager
Nu is Dani een 12-jarige vlogster die wel wat hulp kan gebruiken in showbizzland. En daar ligt de grote taak voor mij als schrijver. Naast mijn reguliere baan plot ik de carrière van Dani, schrijf ik haar verhaal, bouw ik aan haar netwerk, zoek ik haar uitgever, regel ik een boektour en promoot ik haar als mystery vlogster. Naast schrijver ben ik dus een full time manager.

Op weg naar de top
Een superster worden vergt behoorlijk wat talent, maar inzet en vastberadenheid zijn van even groot belang. Met talent zonder inzet kom je er namelijk niet. Zonder talent maar met een gedegen plan kom je al een stuk verder. Dani heeft het talent en ik heb de vastberadenheid. Samen zijn we op weg naar de top. Ga je met ons mee?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijven is een hele Showbusiness

There’s no business like show business Wat zou het heerlijk zijn om alleen maar met schrijven bezig te zijn. Om gewoon aan mijn bureau ...