zondag 28 juni 2020

Back to school

Ik ben een fossiel
Afgelopen week bladerde ik door de feedback die ik van mijn medestudenten en docente heb ontvangen tijdens de opleiding Kinderboeken schrijven van De Schrijversacademie. Nuttige tips, bemoedigende woorden en opbouwende kritiek waar ik zeer dankbaar voor ben. Het geeft me het besef dat ik de goede richting uitga, ik het echt kan, maar ook dat ik inmiddels een fossiel ben. Ik schrijf vanuit mijn eigen kennis en ervaring over een meisje dat in de brugklas zit en vanuit de feedback die ik ontvangen heb besef ik dat de brugklas van nu er heel anders uitziet dan de brugklas in de jaren 80. 

Archeologische opgraving
Elk woord dat ik toevoeg aan Dani Knip, mystery-vlogster komt vanuit de catacomben van mijn hersenen. Met een klein hakbijltje en zacht borsteltje bik ik voorzichtig mijn karakters uit het steen. Zorgvuldig documenteer ik hun eigenaardigheden en karakteristieken. Een sproet hier, een pluk kroeshaar daar. Alles leg ik vast in mijn naslagwerk. Ik voel me net Indiana Jones bij een archeologische opgraving. Bij elk deeltje dat ik uit mijn fossiele brein opvis, laait mijn enthousiasme verder op.

Jurassic Park
Maar daar waar Indiana Jones zich vooral richt op het veiligstellen van artefacten, ben ik meer gefocust op het moderniseren van mijn vondsten. Je zou het bijna kunnen vergelijken met Jurassic Park. Men neme een fossiel, plukt daar het DNA uit en kloont het antieke beestje. Natuurlijk met een minder gevaarlijke uitkomst, want hoeveel schade kan een overenthousiast tienermeisje nu eigenlijk aanrichten? Even het groene haar en het ontplofte scheikundelokaal daar gelaten.

Back to school
Maar goed. Om een lang verhaal kort te maken. Dani Knip is een tienermeisje van nu dat gevangen zit in de brugklas van toen en voor nu is dat helemaal prima. Ik houd mijn verhaal dicht bij mezelf en dat betekent een ouderwetsch plaatje in de eerste versie van mijn manuscript. Het belangrijkste nu is om meters te maken. En wanneer alles op papier staat, halen we Dani naar het heden. De consensus in de schrijfwereld is ‘schrijf over wat je weet’. Dani naar het heden halen betekent dus maar één ding. Soferet  goes back to school.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijven is een hele Showbusiness

There’s no business like show business Wat zou het heerlijk zijn om alleen maar met schrijven bezig te zijn. Om gewoon aan mijn bureau ...