zondag 21 juni 2020

Redigeer je eigenwijsheid


Redigeer je eigenwijsheid
Voor iedereen die zijn verhalen op de computer schrijft, geldt het advies maak een backup. De afgelopen jaren werd dit meerdere keren benadrukt door de docenten van de Schrijversacademie, alsook door de sprekers op de studiedagen en vele auteurs tijdens interviews. Nu ben ik nogal eigenwijs, maar op dit punt heb ik mijn eigenwijsheid geredigeerd naar eigenwijsheid in het kader van kill your darlings en schrijven is schrappen. 

Computer says no
Dat bleek geen overbodige luxe, want afgelopen week schreeuwde mijn Macbook om een software-update, die ik natuurlijk direct braaf heb uitgevoerd. Een update is gelijk aan een nieuwe verbeterde versie nietwaar? Ik was helemaal in mijn nopjes met de vlekkeloze update naar MacOS Catalina 10.15.5, totdat ik de volgende ochtend besloot mijn kinderboek-in-wording uit te printen om bij de kapper te lezen. Mijn schrijfprogramma Scrivener houdt blijkbaar niet zo van verandering en gilde het uit. Computer says no.

Geduld is een schone zaak
Nu moet je bij mij in de vroege ochtend niet aankomen met dingen die niet werken. Zeker niet wanneer ik ook een afspraak heb staan en geen tijd heb om naar oplossingen te zoeken. Gelukkig was ik wakker genoeg om te herinneren dat ik net de week ervoor een complete backup heb gemaakt op mijn externe harde schijf. Die heb ik natuurlijk meteen aangesloten op mijn laptop voor een reset. De kapper heb ik op tijd gehaald, maar dan zonder uitgeprint verhaal. Want voor het terugzetten van een backup staat drie uur en geldt geduld is een schone zaak. 

Saved by the backup
Na terugkomst van de kapper was gelukkig alles weer bij het oude. Op het kortwieken van mijn (eigen)wijsheid en mijn haren na dan. Als een nieuw mens met een oude softwareversie heb ik mij geïnstalleerd bij mijn favoriete eettent en kon ik me volledig storten op Dani Knip, Mystery-Vlogster. Dani is een hoofdstuk rijker en is voorlopig weer saved by the backup.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijven is een hele Showbusiness

There’s no business like show business Wat zou het heerlijk zijn om alleen maar met schrijven bezig te zijn. Om gewoon aan mijn bureau ...